Facebook

ИАМА – Варна: Увеличават се нарушенията с джетове без регистрация

ИАМА – Варна: Увеличават се нарушенията с джетове без регистрация

Нормативни промени и нови технически възможности за подобряване безопасността на водните атракционни бази през следващото лято обсъждат заедно „Морска администрация“ и туристическият бранш

Отново се увеличават нерегистрираните джетове, пускани на вода на всякакви неохранявани плажове и в зони, където са абсолютно забранени в близост до крайбрежието, отчита дирекция „Морска администрация” – Варна, в анализа на контролните си функции през изминалия активен летен сезон.

Както всяка година и тази започна със засилените прегледи и издаване на документи на плавателните средства за сезонен превоз (по-известни като лодки за разходки), с първоначалната регистрация и потвърждение за започване на временните водни бази по крайбрежието, каза за в. „Черно море” к.д.п. Валентин Енчев, директор на дирекция „Морска администрация” – Варна, към ИАМА. Потвърдиха се очакванията за по-слаб туристически сезон спрямо миналогодишния и

с около 20 на сто по-малко са регистрираните водни бази –

общо 27 на брой, като предишни години достигаха и до 35. Става дума за т.нар. водни атракциони, които предоставят плавателни средства за развлечение: джетове, водни колелета, парасейлинги, “ банани“ и др. Имахме 52 корабчета за разходка, които са 10 на сто по-малко от миналата година, като при повечето от тях регистрацията също бе направена доста късно. Тоест, не оперираха през целия сезон, а използваха само най-силния период – август и отчасти септември, обясни кап. Енчев. По неговите думи няма сериозни инциденти по Северното крайбрежие това лято. И ако е имало нещо негативно, това било отново увеличения брой на нарушителите, джетове без регистрация, пуснати на вода. Това ги накарало в анализа, който направиха, да се замислят дали не са нужни промени в законодателството, каквито не са правени през последните две години.

По инициатива на изпълнителния директор на агенцията беше проведена среща в широк мащаб с морския бранш и компетентните институции в лицето на ИАМА, ГД „Гранична полиция”, ВМС и др. Радостно е, че на нея браншът излезе с директни предложения за нормативни промени, които да подпомогнат администрацията ни, сподели кап. Енчев. Нещо повече, на интернет страницата на ИАМА стартира панел във вид на чат, в който всеки можел да направи предложение, коментар на нормативната уредба и изискванията по отношение експлоатацията на джетовете, водните бази и изобщо всякакви видове атракциони във водата. По предварителните планове на администрацията накрая, след като ги анализират, излизат с общо предложение за изменение на подзаконовите актове, които уреждат провеждането на водните атракциони. Това щяло да стане преди началото на следващия активен сезон. Според шефа на варненската дирекция „Морска администрация” радостното е, че с бранша се обединили около необходимостта добре да прецизират законодателството, така че да бъде осигурено достатъчно високо равнище на безопасност. И в същото време административната тежест по регистрацията, контрола да бъде такава, че те лесно да могат да откриват водни бази да функционират, без излишно да се пречи на тяхната дейност.

На срещата от страна на бранша били споделени и много интересни идеи, свързани с навлизането на различни технологии, които позволяват много неща да бъдат командвани, включително по мобилен телефон. Частни фирми демонстрираха приложения на смартфон, с които направо от него

от дистанция можеш да командваш джет,

който е даден под наем на някой турист, обясни кап. Енчев. В телефона се залагал района за опериране на джета, който е оборудван с необходимите технически средства за дистанционно управление. И когато неговият ползвател самоволно или без да иска започне да излиза от него, например приближава брега или отива прекалено далеко, автоматично спира неговия ход или предупредително забавя скоростта му. Същото можело да стане и когато два джета се приближават опасно на дистанция по- малко от 50 метра, за да се избегне тяхното сблъскване. Предложенията били много добри, естествено, въвеждането им изисквало някакъв финансов ресурс от тези, които предлагат услугите, и похвалното било, че самият бизнес заявявал желание да инвестира в тази насока.

Другото интересно от срещата беше от чисто технически характер, свързано с повишения контрол на оборудването, със сертификати, документите. Отново възниква въпросът нужно ли е допълнително да се учи и да се сертифицират тези, които предоставят водните атракциони, каза още кап. Енчев. Например дали тези, които предлагат парасейлинг, трябва да изкарват допълнително курсове? Дали е нужна или не правоспособност за управление на джет, нещо, което в момента не се изисква? Видно е, че ако това се въведе, услугата няма да може да се предоставя на обикновения турист. Тоест, има още какво да се мисли в такава посока: онези, които активно участват в предоставянето на водните атракционни услуги, да бъдат правоспособни лица, а на туристите, които ги получават, достатъчен ще е само инструктаж, защото те се движат в ограничен район и има технически възможности за дистанционен контрол върху тях. Всички останали, включително притежателите на лични джетове, които са свободни да избират районите си за плаване,

задължително да имат нужната правоспособност

Тоест, да са преминали определен курс за изучаване правилата и поведението в морските пространства, като се започне от най- елементарното – кой е даващият път, когато два джета си засичат курса. Това е другата посока, в която ще се анализира какви да бъдат промените, допълни кап. Енчев.

Вярно, има известен спад в използването на водните атракционни бази заради намалелия обем на туристите през тазгодишния сезон, но определено остава постоянен високият интерес към тяхното използване. Например винаги са привлекателни разходките на море с лодки или корабчета. Естествено, младите хора предпочитат атракционите, свързани с по- екстремни изживявания. Може да се каже, че поотшумя бумът на закупуване на джетове, който беше най-силен през 2012 – 2013 г. Беше много модно, ако си финансово обезпечен, да си купиш джет за лятото на море. Тогава бяха и големите проблеми на администрацията, която трябваше да хвърли неимоверни усилия буквално да се надбягва с тези изключително бързо движещи се плавателни средства. Защото, купил си джета, той се хвърля в морето, като смята, че то е негово и може да си прави каквото иска. Тогава имаше огромни рискове с минаването им през зоните за къпещи се, можеха да станат дори смъртоносни инциденти и трябваше да се овладее ситуацията. Веднага беше пренаписано законодателството за ползване на тези нови видове плавателни средства и започна тяхното контролиране, припомни кап. Енчев. Според него получило се много активно взаимодействие между „Морска администрация“ и Гранична полиция. Въвели контрол на джета още на улицата, където ползвателят му го пренася с колесар – дали е регистриран, или не е? След като си го купиш, както при автомобила се изисква документ за неговата регистрация, което трябва да бъде направено в „Морска администрация“ до 6 седмици от придобиването му. Защото, като го регистрира, той ставал по-разпознаваем и ако направи нарушение, лесно ще бъде открит. Иначе единственият шанс бил да го гониш в морето, за което понякога трябва да се използва полицейска сила, за да бъде принуден и накаран да излезе на брега и да си даде личните документи.

к.д.п. Валентин Енчев, директор на дирекция „Морска администрация” – Варна

За съжаление, такива случаи не са изключение. Като негативна тенденция те отново се забелязват и затова се принудихме отново да търсим доброто взаимодействие с Гранична полиция, за да можем да спираме тези джетове, допълни шефът на „Морска администрация” – Варна. Той не смята, че санкциите, които налагат, могат да спрат този вид нарушители. Едва ли глоба от 1000-2000 лева може да стресне притежател на скъп джет, пък и трудно можеш да го хванеш в морето. Тази година администрацията е издала

14 административни акта за нарушения

в района на Северното Черноморие, от тях един е за инцидент, при който джет се сблъсква с водно колело и има пострадало момиче. Той нямал регистрация, избягал от мястото на произшествието и сега се водело досъдебно производство срещу неизвестен извършител.

Решението на проблема не е само в търсенето на наказателна мярка. Той е много по-дълбок и опира първо до морската култура на българина, коментира кап. Енчев. Години наред нашенецът е бил лишен от възможността да бъде в морето, защото не е можел да си позволи да си купи плавателно средство. Сега има заможни хора, които могат да си го позволят, и то започва да се запълва с повече плавателни средства. Тръгва да се развива и ветроходството през последните години, все повече хора искат да си купят собствена яхта или лодка, за да плават с нея. Откриват се нови центрове, които провеждат курсове по ветроходство за млади хора, за деца. Идва ново поколение, обърнато с любов към морето, с желание да бъде повече време в него и това вече създава нужната култура на поведение. Засега обаче като цяло остава големият проблем с подценяването на ситуацията, когато си с джет или друго плавателно средство в морето. И към него са насочени всички мерки, които предприема администрацията ни, допълни кап. Енчев.

Стефан Денков

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Сайта не носи отговорност за написаните коментари

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!