Facebook

Морски бизнес: Нова система ще прогнозира евентуални инциденти в морето

Морски бизнес: Нова система ще прогнозира евентуални инциденти в морето

Защо морският туризъм е пряко свързан с ефективния контрол на корабоплаването. Изместват корабния трафик навътре от брега и въвеждат разделно движение на плавателните съдове

Дълго време продължи ликвидирането на най-големия единичен разлив на петролен кондензат в историята, след като ирански танкер потъна край бреговете на Китай преди година и създаде реална опасност от опустошителни щети в морето.

Тръгна разработването на интегрирана информационна схема за координиране и управление в реално време на операциите при бедствия и аварии в български морски отговорен район по търсене и спасяване. Тя ще бъде внедрена и пусната в действие през новата 2020 година. Това заяви за в. „Черно море” к.д.п. Валентин Енчев, директор на  дирекция „Морска администрация” – Варна, към ИАМА. По неговите думи агенцията е водещият изпълнител на разработката, като в нейното проектиране и изпълнение са включени и други институции, които имат отношение към морското пространство.  Идеята била първо да съберат пълната информация за плавателните средства, които оперират в нашия морски район. Както на стандартния трафик на големите търговски кораби, на риболовните, които излизат целогодишно в морето, така и на насищането с допълнителни плавателни средства през активния летен сезон. Ще бъде направен анализ на техния средностатистически брой през годината, на районите, в които най-често оперират, и къде става тяхното струпване в определени моменти. След като се изясни съществуващата картина, ще се премине към анализ на рисковете. Целта е да се разработи специална програма (или софтуер да го наречем), която да може да прогнозира евентуалните инциденти в морето. Така службите ще бъдат своевременно насочвани към възможните очаквани инциденти и ако възникват такива, веднага да получават нужната допълнителна информация за предприетите бързи оперативни действия. Тоест, ще се осъществи ефективен контрол и като резултат ще се повиши безопасността на корабоплаването в Черно море, обясни кап. Енчев.

Кап. Валентин Енчев

Успоредно с това вървят процесите по

морското пространствено планиране,

което произтича от европейската директива, каза още шефът на „Морска администрация” – Варна. Там също се правили анализи на дейностите в морето, на тяхното съвместно функциониране. Така че те не включвали само корабоплаването, но и всички останали дейности: използването на морските ресурси, аквакултурите, опазването на околната среда и др. Всички те така щели да бъдат разположени в морските пространства, че хем да се допълват, хем да не си пречат. Например отглеждането на аквакултури ставало там, където са морски пътища, и това така трябва да става, че да не създава рискове за плавателните средства. Впрочем, за да се получи като резултат, трябвало всички институции да предоставят пълната информация за дейностите, които извършват в морето, какво контролират в него и т.н. Страната ни имала задължението да направи такъв морския пространствен план до 2021 г.  И дотогава ще бъдем готови с него, потвърди шефът на „Морска администрация” – Варна.

Големите търговски кораби са едни от

най-рисковите за екологията,

а също и за безопасността на корабоплаването. Така че важен елемент на морското пространствено планиране са сепарационните схеми за разделно движение, които насочват корабите, подчерта кап. Енчев. Според него сегашната схема е направена преди много години и в много отношения вече е остаряла. После тя съществува на картите, но не е задължителна за прилагане в морските ни пространства, така че някои плавателни средства могат да я избягват. Тук също вече се работи; преди две години бе направен пълен анализ на сегашното разположение на схемата, на параметрите, върху които влияе разположението на трасетата. Говоря за безопасност, екология, сигурност, което означава да има достатъчно време за всякакъв вид контрол и мониторинг, включително визуален. Какво правят корабите, с кои други плавателни средства могат да се сближават евентуално за прехвърляне на стоки, хора. Тоест, всякакъв характер контрол да може да се осъществява, включително по отношение на ВМС, допълни кап. Енчев. Анализът бил завършен със заключението, че задължителната схема трябва да бъде преместена навътре в морето.

Новата схема за разделно движение включва и допълнителните морски пътища близо до брега за малките плавателни средства като корабчетата за разходка.

Навремето, когато е била установявана, сегашната схема била добра, защото техническите възможности за комуникации, радиото и визуалните средства за наблюдение  не са били достатъчно развити и корабите трябвало да минават по-близо до брега. Сега обаче

ситуацията е коренно различна,

развитието на технологиите позволява да се наблюдава много по-навътре в морето. Пък и търговските кораби станаха по-големи и превозват  много повече товари, което ги прави още по-опасни за замърсяване на морската среда. Например танкерите, ако преминават много близо до брега, в случай на инцидент времето за реакция от страна на институциите се намалява в пъти. Така че при сегашното положение възможностите за реакция са сведени до минути. А една от най-големите екологични опасности е да се допусне замърсяването да стигне до брега. Докато разливът е във водата, има възможност да бъде локализиран и събран, но достигне ли  брега, тогава овладяването му  става много трудно и щетите са огромни, особено за туризма. Не трябва да забравяме, че той е едно от основните пера в икономиката на държавата ни.

Когато говорим за контрол на корабоплаването, мнозина го свързват само с транспорта, а трябва много ясно да се разбере от всички институции, че туризмът изключително много зависи от него. Защото при възникване на инцидент можем да забравим този доходен бизнес за години напред. Така че това е въпрос, който не е от сферата само на едно министерство. А би следвало и други ведомства да имат принос в осигуряването на безопасността на корабоплаването, защото от това зависи и тяхната дейност, коментира кап. Енчев.

Що се отнася до новите сепарационни схеми за разделно движение, приключилият анализ показвал, че е добре  да бъде изтеглено на около 11 мили от брега. И още нещо много важно,

подхождането на корабите към пристанищата

да не става по решение на капитана, а да е задължително по определено направление, посочено в схемата.

Новата схема ще осигури разделно движение, което да изкара големите кораби по-далеко от брега. Тя ще създаде възможност за допълнителни морски пътища и близо до брега, които ще са за малките плавателни средства, разделени по видове: за сезонен превоз ( лодки за разходки), малки търговски кораби и други. И когато това стане задължително за движение в морето,  вече ще има определен ред и различаване на плавателните средства по тяхната големина и район на плаване. Така че има още посоки, в които продължава да се работи за осигуряване пълната безопасност на корабоплаването, допълни кап. Енчев.

СТЕФАН ДЕНКОВ

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Сайта не носи отговорност за написаните коментари

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!