Огромно замърсяване с фекални води във Варненския залив/СНИМКИ И ВИДЕО/
Докато правителството се опитва да спаси туристическия сезон, а министър Ангелкова ни призовава да изберем българското Черноморие, Варненският залив е залят от фекални води.
Причините за бедствието са две – аварирала отпадна канализация за около 30 000 души, плюс пасивност на институциите, които от месеци са наблюдавали безучастно.
Община Варна, собственик на съоръжението, съобщи, че стартира ремонт,а пред БНР директорът на Института по океанология проф. Снежана Мончева заяви, че щетите в екологичен план са сравними с поражения от преди десетилетия.
“Тази авария ще върне екосистемата в 80-те години, когато еутрофикацията (цъфтеж на водата) беше един от най-важните проблеми на морето ни“, заяви тя. През социализма бедата се дължала на химическото производство в Девня.
Бедствието тръгва от прекъсване на отпадната тръба, която свързва квартал “Аспарухово” и околните зони с пречиствателната станция на другия бряг в село Тополи. ВиК – Варна отговаря за съоръжението. Според информация от градската управа тръбата е изградена от фирма SFELINOS S.A. през 2011 г. по договор с Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Иде реч за проект за 5 млн. евро по програма ИСПА, включващ и трансформация на помпената станция в “Аспарухово”. Би трябвало тръбата да е заровена по дъното на водния басейн. А самото увреждане най-вероятно е причинено от корабна котва.
Има сигнали, че малко след полагането аварирал кораб я е повдигнал леко. Но истинската щета очевидно е причинена наскоро, може би пак от кораб. Кога точно – не е ясно. Поне от 9 месеца обаче се е знаело за аварията. Известно на поне две институции (варненското кметство и МОСВ) е било също така, че гаранционният срок изтича.
Скандалът е същински Параграф 22.
“Информацията за възникнал дефект на транспортиращ водопровод е подадена в Община Варна от „Водоснабдяване и канализация Варна“ ООД през август м.г. След получаване на сигнала е извършена проверка и подводен оглед от експерти. Успоредно с това Община Варна е изискала подробна информация за обекта от Министерството на околната среда и водите – като възложител на обществената поръчка, реализирал строителството и разплащането на проекта”, се казва в съобщението от вчера на варненската управа.
“Изпратено е и писмо до фирмата-изпълнител SFELINOS S.A. за предприемане на спешни мерки по отстраняване на дефекта, възникнал в рамките на гаранционния срок, който, съгласно условията на договора с МОСВ, е до 06.12.2019 г. В писмото е посочено изрично, че при непредприемане на действия за ремонт на тръбопровода, Община Варна ще изиска по съдебен ред покриването на разходите за отстраняване на дефекта”, уточняват от варненската управа.
Успоредно с всичко това ВиК – Варна установява при водолазните огледи, че хич не иде реч за обикновена беля – туй, което се търси, липсва в голям участък. “На 50-60 м изобщо няма тръба”, заявява пред “Дневник” шефът на ВиК – Варна Валентин Вълканов. Водното дружество опитва и контакт със строителя. “Но се оказа, че собственикът на фирмата е починал”, казва пак пред “Дневник” Вълканов. Междувременно общината прави проект за ремонт за 1.3 млн. лв. пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството, МОСВ пък глобява ВиК с над 40 000 лв. заради замърсяването (санкцията е от началото на 2020 г.). След всичко това ремонтът стартира едва сега, когато около темата се разшумя.
Източник:СЕГА
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!